Mondhatni, az első negyedévben újfent meglepetésekkel
jelentkezett a Tankcsapda. Először a tagcsere váltott ki döbbenetet, majd
kijött az új videoklip, mely hamar nagy érdeklődést keltett. A március végén
tartott sajtótájékoztatón beszéltek e témáról, az áprilisban induló turnéról,
új dalokról, nagylemezről, s röviden szó esett a hamarosan megjelenő könyvről.
(Valamint megízlelhettük az egyik közismert támogató, a Zwack Unicum Nyrt.
legújabb remekét, a valóban ízletesre formált Unicum Szilvát). S egyben lehetőségem
nyílt kicsit faggatni a srácokat. Leszögezném itt, aki erősen bulvárhírekre
kíváncsi, még mindig a tagcserén rágódik, az olvassa tovább az arra a célra
szolgáló magazinokat. Természetesen beszéltünk kicsit a klipről, a turnéról, s
érdekelt véleményük pár bennem felmerült gondolat kapcsán is.
Szapy:
Az új dal szókimondó jellege annyira nem
meglepő, hiszen korábban is volt rá példa. Sokkal inkább a témaválasztás- a
hazai dolgok kapcsán éles megnyilvánulásról van szó, miközben sokan mégis a
szövegen vannak kiakadva.
Fejes.
T.: Szerintem csak olyan egyszerű a szituáció, hogy egy ilyen nótával
jövünk ki a média, sajtó elé, s az emberek általában
megdöbbennek, vagy a sajtó képviselői.
De ha valaki figyelmesen hallgatja a Tankcsapda lemezeket, mondjuk kronológiai
sorrendben, nincs olyan lemezünk, amelyen ne lenne ilyen típusú szám. Mondj egy
olyan lemezt, amelyiken nincs hasonló, ami társadalomkritikus, csúnya szavakkal
illeti a politikai vagy társadalmi helyzetet. Egész egyszerűen csak annyi a
pikantériája az egész sztorinak, hogy ezzel a számmal jöttünk ki egy olyan
szituációban, ahol tagcsere van, amikor még nincs új lemez, hanem ez a lemez
előhírnöke. Tehát egy olyan húzás, ami nem egyértelmű volt, hanem ilyen szempontból
egy kicsit meghökkentő.
Lukács
L.: Annyiban kritikusabb, nyíltabb ennek a dalnak a megfogalmazása, mint
amennyit a világ változott azokhoz az időkhöz képest, mint amikor kevésbé volt
szószátyár, vagy kevésbé megfogalmazható, vagy konkrét. Egész egyszerűen csak
ha egy ’Legjobb méreg’ a maga idejében ’92-ben, vagy egy ’Mindenki vár valamit’
2006-ban, vagy a ’Baj van’ ’89-ben, és lehetne még sorolni tovább, az adott kor
helyzetére reflektált az adott megfogalmazásban, akkor ez a mostani korra
reflektál ebben a megfogalmazásban. Azt gondolom, semmivel nem keményebb, mint
kell, hogy legyen, semmivel nem lágyabb, konkrétabb, csúnyább vagy szebb.
Egyszerűen csak olyan, mint maga a korszak, mint amiben születik az adott
dalszöveg. Igaz ez a zenekar más dalaira is az elmúlt 23 évben folyamatosan.
Szapy:
Már a klip közzétételét követő órákban
megindult a vita a Tankcsapda fórumon, a dal és a klip kapcsán kaptatok
hideget, meleget egyaránt. Találtam viszont olyan megjegyzést is, mely arra tér
ki, ennek az előbbi nagy része kötekedés, s megfeledkeznek arról is, mi volt
más pl 20éve(sen), mint most.
Lukács
L.: Ha valaki a zenekart folyamatában ismeri, folyamatában hallgatta a
lemezeket, vagy ha nem is kellő intenzitással, de mondjuk egy mai húsz éves
srác veszi a fáradtságot és ránéz időrendben, visszahallgatja pl. a youtube-ról
a Tankcsapda számait, nyilvánvalóan találkozik azzal, hogy a Tankcsapdának mindig
is voltak ilyen típusú dalai. Már a ’Baj van’ is erről szólt, csak más
szavakkal, más zenei közegben és megfogalmazásban. ÉS most sorolhatnám a
dalokat. Azt gondolom, semmivel nem tértünk el az útiránytól, legfeljebb
annyival, amennyire a világ magával
sodor minket. Ahogy téged is, meg engem is így összességében. Amerre az egész
világ halad, arra halad a zenekar is kénytelen-kelletlen. nem tudunk fejet
homokba dugva kilépni a saját magunk árnyékából, azok vagyunk, akik. Világéletünkben
arról énekeltünk, amiről. Ha valakinél az a dalcím, hogy ’Mi a f*sz van?’
kiveri a biztosítékot, az jó ha tudja, hogy
’89-ben a ’Baj van’ is felháborodást váltott ki, a maga idejében, a maga
közegében. Akkor persze nem volt még internet, youtube, facebook, nem volt még
honlap. (Sidi: Meg wi-fi. –nevetés-)
Ezért nem lehetett egy-egy dalt ilyen széles körben propagálni. Egy szó, mint
száz, nem tartom ezt a dalt semmivel sem több vagy keményebb, vagy
odamondogatósabb darabnak, mint bármelyik korábban megjelent, hasonló stílusú
Tankcsapda-számot. Az egy más kérdés, hogy 2012-ben a világ dolgait egy ilyen szöveggel
lehet reprezentálni. Nem lőttünk túl a célon, nem lőttünk alá sem szerintem.
Szapy:
Eléggé tipikus hazai berkekben, hogy más
sikerét nem örömmel fogadjuk, hanem jön az irigység, egymás fúrása, különféle
’vádak’ - ebből jut nektek is bőven.
Lukács
L.: Ez jellemző sajnos a magyar gondolkodásmódra, ha az én tehenem
megdöglött, akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is. Nehogy már neki jobb
legyen, mint nekem. Ha valaki ismer engem, és a Tankcsapda szövegeit, az tudja,
hogy finoman szólva sem voltam soha egy nagy Amerika-fanatikus., USA-pártoló.
De azt meg kell mondjam, az mindenképp szimpatikus az amerikai gondolkodásmódban,
ha pl. a szomszédunk népszerűvé válik, mert mondjuk jó mérnök vagy jó ügyvéd,
vagy jó orvos, s nagyon sok munkával, tevékenykedéssel éri el a maga életének
sikereit, akkor annak a szomszédja nem azt fogja mondani a fiának/lányának,
hogy „Látod, ez egy köcsög”. Hanem azt, hogy „Látod, fiam. Ha elég sokat
dolgozol, te is lehetsz sikeres ember, a magad műfajában egy elismert ember. Magyarországon
ezzel szemben azt észlelni, ha valaki népszerű, sikeres, akkor azt mondják: „Ez
egy köcsög. Mert…” S megmagyarázzák neked, miért. Ez egy óriási különbség
sajnos.
Szapy:
Akadt már olyan, hogy valaki legalább
szemtől szemben is ki merte mondani a negatív véleményét?
Lukács
L.: Azt gondolom, akik névvel és arccal vállalják a véleményüket, azok jellemzően
mellettünk vannak. Azok a hangok, akik oktalanul, vagy egyszerűen csak belekiabálnak
a világba, azok meg név nélkül vannak. Akkor is bujkálni fognak, nem vállalják
a saját véleményüket, amikor odaállsz, hogy „Na,
te mit mondtál?” Válasz: „Áh, én
semmit, semmit, bocsi…” Tehát ez megint egy ilyen… nem is minősítem inkább,
milyen típusú viselkedés.
Szapy:
A klipet beharangozó videoban is volt egy
megjegyzés, mely arra engedett utalni, hogy adott esetben viccesen is kezelitek
a helyzetet, lásd Sidi mondata: „Igen, bevásároltam magam a zenekarba.”
Sidi:
Igen, vicces hangulatban voltunk :) Nyilván az ember kap mindfélét : legyen az,
hogy került a zenekarba, milyen dalt csinált, hogyan adta elő azt amit
játszott, kik voltak rá hatással… mindennel kapcsolatban kap nyilván
kritikákat, amivel nincs is semmi gond. Ezekből normális körülmények között
jókat lehet tanulni. De amikor átmegy céltalan szapulásba, az után jól esik
abból egyfajta szarkazmussal viccet csinálni. Ha valaki elém áll, s azt mondja: „Te figyelj, a legsz*rabb gitáros vagy a
Földön, tudod?” Nem azt fogom mondani, nyilván, hogy akkor csináld utánam,
hanem azt, hogy még jó, hogy eddig eljutottam ahhoz képest. Legfeljebb nevetek
egyet rajta. Hangsúlyozom, az ember a kritikákra kíváncsi, meghallgatja,
elolvassa, adott esetben építkezik belőle. De nyilván van az a fajta
minősíthetetlen szint, amire mi szeretünk így reagálni, hiszen ez nekünk
szórakoztató, meg lehet, hogy másoknak is, akik hasonlóan gondolkodnak.
Lukács
L.: Fontos, hogy az ember adott esetben képes legyen önmaga dolgait viccel feloldani.
Ráfeszülhetnénk arra, hogy pl. Józsi26-nak nem tetszik az új dalunk, mert
beírta hogy sz*r. Érted? Okosabb dolog ezeket úgy kezelni és lereagálni – s
ennyi év felvértezett bennünket ilyen értelemben arra-, hogy megfelelő
szarkazmussal, hangulattal fel lehet oldani. Hozzáteszem, amit Sidi mondott,
valóban, így van. Fontos figyelni mindenki véleményére, hiszen azon embereknek
zenélünk, akik véleményt alkotnak a zenénkről. Akár így, akár úgy, akár
elektronikus úton, vagy a szó szoros értelmében. Egy taps vagy egy Yeah! a
koncerten. Nagyon fontos, sőt örömteli, hogy az emberek véleményt alkotnak
erről, mert ez azt jelenti, érdekli őket, amit csinálunk. Nem tudom, mennyinél
tarthat pl. a klipletöltés, reggel 70ezer körül volt, ami szerintem elég sok egy
nap alatt. Fontos dolog, hogy ennyi embert érdekel. De azt gondolom, a saját
utunkat kell járni, s nem túlságosan nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy
ráfeszüljünk a bántóan negatív, vagy a túlzott pozitív kritikákra. Egyszerűen
csak ha mi magunk azt érezzük, hogy amit csinálunk, az jó, akkor az
valószínűleg úgy is van. Eddig is így működött, s azt gondolom, a jövőben is
fog így működni.
Szapy:
Egyik fő támogatótok a Zwack Unicum. Mivel
épp az új terméket kóstolhatjuk az Unicum Szilvát, megkérdezném, mi a
véleményetek róla?
Lukács
L.: Ez finom szerintem.
Sidi:
Egyébként ez most debütál. Pontosabban április elsején.
Fejes
T.: Jó, nem?
Szapy:
Kellemes.
Fejes
T.: Mondanál mást! (nevet) S
gondolj bele, ha meg kellene inni egy tálcával (nevet) Legelőször amikor volt egy alkoholos támogatónk, és
meghívtak bennünket egy állófogadásra, akkor éltük át azt, hogy sör a
kezünkben, összenéztünk, s mondtuk, hogy nézd, ezt is megértük 15év alatt, hogy
azért fizetnek, hogy igyunk. (mindenki nevet) S jöttek oda az
emberek, hogy milyen jó hangulat uralkodik a zenekarban. Gyermekkoromban erről
álmodhattam volna, hogy pénz kapjak azért, hogy igyak? :o)
Szapy:
Vissza az eredeti nyomvonalra :) Minden
korszakban megtalálni a zenei nevelő szerepet is betöltő a zenekart/zenekarokat.
Úgy látom, főként a mai huszonévesek körében, sokak számára a rockzenével való
ismerkedés a Tankcsapdával kezdődött. Mennyire észlelitek ezt, vagy éppen
érzitek a súlyát/felelősségét?
Fejes
T.: Ez abszolút így van, s ennek nagyon örülünk is. Egyszerű a szituáció,
ez egy pár akkordos zenekar. S ugyanúgy, ahogy mi annak idején –én is- a „Smoke
on the water”-t, vagy az AC/DC első akkordjait fogjuk meg, abban a pillanatban
ez egy teljesen jó sztori, hogy minden rocksuliban vagy minden kezdő zenész
azért valamilyen szinten fogékony a dologra, a ’Legjobb mérget’ vagy egy alap,
egyszerű Tankcsapda dalt fog meg.
Lukács
L: De ez igaz egy korai, mármint a mi korszakunkból származó P.Mobilra,
vagy Hobo Blues Band nótára is.
Fejes
T.: Ta-ta-tta-ta-ta-tada..ez a mai napig megy. Vagy az ’Iron Man’ (dúdolja). Ez alap. Ez ilyen szinten
hozzátartozik az egészhez. Egy Dream Theater-rel pl. elég nehéz lenne kezdeni.
Lukács
L.: Viszont számunkra roppant jó dolog, ha egy csomó fiatal srácban azt a
képet váltja ki a Tankcsapda, hogy amikor zenész lesz, s tart valamerre, innen
indult. Ahogy nekünk is voltak gyökereink, meg mintáink, úgy tök jó dolog, hogy
lehetünk mi is valaki számára minták, gyökerek. Szerintem ez nagyon fontos
dolog nekik is. Nekünk pedig ez egy maximális, megtisztelő bónusz, tehát tök
jó.
Fejes
T.: De mi nem gyökerek vagyunk! :)
Szapy:
Éveken át dolgoztam olyan lemezboltban,
ahova elég sok külföldi is betért, gyakori volt, hogy érdeklődtek a magyar
rockzene iránt. Viszont azt tapasztaltam, hogy a Tankcsapdát nem értik, s
ezáltal nehezebben vagy nem is fogadják be, ellentétben a hazai hallgatósággal.
(hogy látod/látjátok ezt a dolgot?)
Lukács
L.: Nyilvánvalóan a Tankcsapda az alapvetően egy magyar zenekar. Hiszen
magyar szövegekkel dolgoztunk világéletünkben. Nyilván a szó ezen értelmében ez
egy magyar zenekar. Ráadásul az összképben a dalszövegek jelentős hányadot
foglalnak el. Értelemszerűen, aki nem beszél magyarul, az nem fogja fel, mert
nem érti a nyelvet. Ha belegondolsz, pl. ott a ’Legjobb méreg’. Van két akkord
az egész nótában, a refrénben a harmadik. Megy körbe a groove, a riff, hiába
hallgatja valaki anélkül, hogy értené, miről van szó… Tegyük fel, hallasz egy
albán zenekart, albán nyelven, hasonló zenével, te is azt mondanád, jaja, ügyes
srácok, de nem értem miről van szó, ezért igazából túl sokat nem mond. Ebből a
szempontból érthető, ha egy átlag külföldi hasonlóan tekint a Tankcsapdára. Az
is biztos viszont - s hál’ istennek elég
sok példa volt erre is - , hogy amikor olyan helyen játszunk, ahol az emberek
nagy része nem érti a szöveget, viszont érzik azt a fajta dinamizmust, az
előadásmódból fakadó lendületet, ami nyelvektől független s a zene dominál, ott
viszont rengeteg ember jött oda, mondván: „B****átok meg, egy szót nem értettem
az egészből, de g**i jól csináljátok.” Pontosan azért, mert azt a fajta
szövegértésből fakadó hiányosságot az előadásmód bőven pótolja. Koncerteken.
Egy lemezen nyilvánvalóan nem, főleg egy fejhallgatóval a körúti lemezboltban.
Fejes
T.: Azt is tegyük hozzá, hogy ha a legutóbbi szigetes fellépésünket vesszük
alapul, s ott egy interjú készült a külföldiekkel kapcsolatban, hogy kit
ismernek a magyar zenekarok közül, 85%-a a Tankcsapdát említette, meg azt
hajtogatták, hogy a magyar Motörhead,a
magyar Metallica, stb. A rock színpadon pedig a mi koncertünk volt a
leglátogatottabb, a közönség kb. 50%-a külföldi volt, végigcsápolták az
egészet.
Sidi:
Megmondom őszintén, ha pl. Romániában vagyok, s nézem az ottani zenetévét, ahol
játsszák épp egy hasonló jellegű zenekar klipjét, lehet az ország legnépszerűbb
rockzenekara, de én hamar átkapcsolok másik csatornára. Megint más, ha
koncerten vagyok, s úgy élvezni a zenét, mint hotelszobában fekve.
Szapy:
Az áprilisi turné elég sűrű programnak
ígérkezik. Hogyan álltok hozzá, miképp lehet erre felkészülni testi-lelki
értelemben? Minden alkalommal azt adni, amit elvár a közönség?
Fejes
T.: Alig várom! Ezt nem kell
kezelni, annak kell, aki nem szeret zenélni, turnézni. Akinek ez teher. Aki
gyerekkora erre vágyott, annak ha fáj bármije, otthon problémája van, tragédia
vagy örömhír éri, ezt a dolgot nem kell kezelni, mert ha erre születtél, ez az
életed, akkor alig várod, hogy menjél. Aki szereti csinálni, az örül, hogy ez van.
Ha valaki úgy indul pl. hogy francba, 5 napon át be kell menni dolgozni, az nem
szeret dolgozni, vagy nem szereti a munkáját. Nálunk ilyen probléma nincs. Egyetlen egy problémánk van, hogy még nincs
koncert, már holnap. Van olyan, hogy az ember elfárad, mert sokat vállal.
Esetleg alig bírod összekaparni magad kiskanállal egy koncertre, de itt a
koncerten van a lényeg. Azért kaparom össze magam, hogy meg tudjam csinálni,
hiszen erre vágytam, koncertezni a klubtól, a stadionon át mindenféle méretű
színpadokon. Nem a méretén van a lényeg, hanem menni, csinálni, átélni,
bulizni, az egész atmoszférája. Amikor bekerültem a zenekarba, akkor kerültem
egyensúlyba, mert előtte mindig hiányzott valami az életemből, amit kerestem. Amikor
megkaptam, azért kapaszkodtam annyira bele, mert úgy érzem magam teljes
egésznek, hogy megyek, csinálom, tolom, mert ez az életem. Ha valakinek ez
kínlódás, annak abba kell hagyni.
Szapy:
Ha jól tudom, akkor idén nagyjából egyszerre
koncerteztek, és készül a lemez is?
Lukács
L.: Így van. Nyár közepén lesz egészen pontosan 17 nap, amikor a lemezt felvesszünk.
Egyébként azt megelőzően április elejétől, illetve azt követően szeptember
közepéig turnézunk. Ez a két hét effektív azért kell, hogy feljátsszuk a
lemezt. Egyébként ahogy Tamás ecsetelte a sok jövést-menést, erről annyit, hogy
akkor hétfőn még Pécsett játszunk, a Rockmaratonon, egy négy napos etap utolsó
koncertjén, kedden már a stúdióban leszünk Debrecenben. Ahonnan kijövünk az
követő hét utáni hét csütörtökén, s pénteken már játszunk. Tehát így nem
egyszerű logisztikai szempontból sem, de igazság szerint ez a dolgunk, ezzel
foglalkozunk. Utoljára így lemezt az ’Ember tervez’ környékén csináltunk (mármint az akkori felállás- a szerk.) ,
s ha ez így van, akkor ez egy jó ómen szerintem.
Szapy:
Köszönöm az interjút!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése