2011. október 27.

Emergenza 2007, hazai.döntő - A38 (07.05.27)


Rage hosszas unszolására magam sem tudom miért kétkedve, de elmentem vele az A38-on megrendezett Emergenza döntőre, a fellépő 12 zenekarból bevallom, egyet sem hallottam korábban. Végeredményben igen pozitív véleménnyel távoztam, miután rengeteg meglepetés ért a fellépők és szereplésük tekintetében. A nagyjából hajnal kettőkor végződő rendezvényről elégedetten távoztam, egyedül a végeredménnyel nem értettem teljesen egyet, viszont a fellépőknek és a vendégeknek hála fergeteges buli volt! Köszönjük a zenekaroknak, megmutatták, hogy szükség van rájuk, tovább színesítik a magyar zenei palettát, van jövője ennek a zenei vonalnak hazánkban!



Megosztván a munkát ő serényen kattintgatott - én pedig nyeltem a sört :) - mindeközben igyekeztem a számunkra érdekes, illetve zeneileg értékelhető bandákat felkeresni, ezáltal a közeljövőben jó néhány interjút olvashattok majd, valamint akitől lehetőség volt hanganyagot kérni, elérhető lesz a portálon keresztül.

Este fél hétre volt kiirva a kapunyitás, végül ez csúszott, de nem sokat, s kevéssel 7óra után kezdhetett is az első zenekar, mire már kezdett megtelni a terem is, körbenézve elég vegyes közönség volt, fiatal lányoktól apuka külsejű emberekig, diszkós külleműtől rockerig terjedő skálán tudnám ábrázolni a helyzetet. Következő meglepetés pedig az volt, hogyan tűrték a fellépőket, valamint elég sokan kitartottak az est végéig, nem csüggedt az érdeklődés.


Elsőként a Novokain léphetett színpadra, s mivel a rendezvény vonalvezetése alapján a legkönnyedebbek kezdtek, s a vége felé haladva jöttek az egyre ütősebb, durvább hangvételű bandák, nem értem, miért is ők kezdtek, mindenesetre nagyon odaillett, egyből megadták az est alaphangját. Eslő hallásra az utott át agyamon, hogy Korn-t hallhatunk szinkronizálva, s bár jómagam nem rajongok azért a bandáért, erre a verzióra azt kell mondjam, kifejezetten jó volt. Nem éppen másolásról volt szó, levették a stílust, írtak saját számokat, s úgy adták elő, ahogy azt kell, számomra hibátlan volt, s a hangosítást is eltalálták hozzájuk. A közönséget elnézve volt, akinek nagyon idegen volt a hol dallamos,hol üvöltő ének valamint a basszus dübörgése, de a színpad előtti sorokban már bemozdultak az emberkék a kb. fél órányi koncert alatt. Én meg az első szám után álltam hátrébb a színpadtól, mert sikeresen a saroknál elhelyezett mélyláda előtt ácsorogtam, mely alaposan berezgetett.


A Rorschach következett, a jelenlévők ezt már jobban értékelték, bár imént jeleztem, mennyire vegyes összetételű közönség volt, így nem csodálkozom semmin. A zenekar jellege számomra nagyon emo volt, mind hangzásban mind megjelenésben, ami abszolút nem fog meg, de nem fogom fikázni őket ezért. Azt leszámítva, hogy az ének eléggé gyenge volt (vagy én vagyok süket?), nem lett volna olyan rossz, de valami nagyon hiányzott a produkcióból (de biztos nem én). Mindezek ellenére őket jobban szerette már a közönség, talán többen is voltak benn ekkor már.


Harmadikként a Gutenberg Halott kezdhettte meg félórányi szereplését. Az első számnál hiányoltam a mélyet (következő dalra már korrigálták), valamint a fiatal társaságra nézve voltak negatív előitéleteim, ennek ellenére nagyon bejött az instrumentális felvezetés, mely kissé pszichedelikusra sikeredett. Következőre pedig hallatta hangját is az egyik srác, nem tökéletes, de korai lenne elitélni, idő kérdése hova fejlődik. Egy szám erejéig Incubusra emlékeztettek, helyenként kicsit a 70-es évek érzése jött át, majd továbbiakban a Kispál jellegét vette fel az énekstílus, helyenként átvágva kiabálásba, de teljesen korrekt volt, értékelhető saját felvételeket játszottak. Összeszedett felállásban, a dalok sorrendjét is jól állították össze, a zenei alap meg egyszerűen szólva : nagyon jó. Fellépésük végére minden előitéletem elszállt, újabb reménység a jövő zenei repertoárjára nézve.


Miután végeztek, mi is kimentünk egy kis friss levegőt szívni, melynek eredményeképp a soron következő Elise-t kihagytuk, de valahogy nem bánkódtunk emiatt, s betértünk végül a Suburban Neon-t megnézni, de az sem fogott meg különösebben. Bár az Emergenza lapján indie-rock szerepel, zenéjük elsőként a country elemeit dolgozta fel erőteljesebb formában, majd kissé blues-rock irányba mentek (talán itt nevezhető indie-nek), az énekkel volt itt is leginkább problémám, de valahogy a zene se az volt, amitől hátast dobok.Két számuk meghallgatása után mentem tovább megkeresni az előző fellépőket.


Újra a színpad közelében, már az Elleborum jön a színpadra, a terem pedig szinte teljesen megtelt. Fölöttébb könnyed, dallamos, "hívhatnánk igazi csajozós/csajos zenének", mely meg is tette a hatását, láthatóan nagyon élvezte a közönség, tegyük hozzá, ekkor rengeteg fiatal -legalábbis már hozzám nézve- volt jelen. Ez sem az, amitől ájuldozok, sokkal inkább akkor éreztem úgy, amikor a végén a közönség lánytagjainak sikítása hasított fülembe. Rage próbált közben fotózni a színpad előtt felgyülemlett emberek közt, ez esetben a harmadik sornál képtelen volt előrébb jutni (biztos nem akarta arréb lökni a lányokat, elvolt ő mögöttük is :P ). Visszatérve a zenei értékükre nem volt rossz, mindenféle kínok nélkül végig bent voltam, csak nem az én vonalam - aztán nehogy elérzékenyültebb pillanataimban azon kapjatok, hogy ezt hallgatom :) - viszont szükség van ilyenre is, könnyen emészthető, kiszolgálja sokak zenei igényét - amint ezt a helyszínen is tapasztaltam - azt legalább tisztességesen. Elismerésem, ezen a zenei téren igényeset alkotni kevesen tudnak manapság, nekik sikerült. Az énekkel is elégedett voltam végre (mert ugyebár ez az állandó gyengém), megérdemelnek egy helyet a magyar zenei palettán. Ezek után nem értem, miért nem kerültek az első 3 helyezett közé?


Utánuk játszott a Metrosection, csak nagyon nem hozott lázba bennünket az a power-pop-rock, fotók azért készültek, de nagyon nem vittük túlzásba, inkább megkerestük az iménti fellépőket, sikeres szereplésük nyomán. A végeredményhirdetéskor derült ki, hogy talán kicsit maradni kellett volna még, de kizárólag a képek miatt, s egy kicsit tudjak többet írni, sajnos a tűrőképességünket meghaladta, így ennyi lett belőle. Sorry.


Mikor újra visszatértünk a terembe, már a Mindfields Factory játszott, az ajtón belépve majd leszállt a fejünk, olyat zúztak a srácok, mondthatni, ez az, amire bemuzdul a hajó. Nagyon összhangban voltak, a zene hibátlan, az ének az eddigi legjobb, a színpadi kiállás is helyén volt, megmutatták a srácok, mi is az igazi heavy metál, ha netán valaki elfelejtette volna, avagy nem ismerné a stílust. Ebben az esetben gondoltam úgy, hogy kevés a fél óra, birtam volna még, s ezzel nem voltam egyedül. Bár ekkor kb félig volt a terem, de az igazi zenerajongók voltak jelen, nem igazán láttam olyat, aki fapofával ácsorogna és bambulna maga elé -hacsak nem úgy beállt már, hogy azon aggódott, hogy hogy jut haza a hajórol, mivel úszni sem tud-. Rage-el egyetértettünk abban, hogy velük mindenképp beszélnünk kell, talán az est legjobb szereplői voltak, legalábbis nekem ez volt a csúcspontja, ennyi, itt legyen vége, nyertek és kész. De ezt nem én döntöm el. Erőteljes, dinamikus szereplés volt, mindent lehetett hallani, eltalálták a keverőpult beállítását is, s ez volt az, amit halkan nem lehet játszani! Velük sikerült a backstage-re is jutni, köszönhetően Rage határozottságának, tartjani fogjuk velük a kapcsolatot a jövőben, rájuk igazán szükség van a magyar zenei felhozatalban.


Még mindig az az ütem dolgozott bennem, amit az elmúlt fél órában kaptam a színpad felől, erre jött a Country Strike (ha jól emléxem, pont az Elleborum énekese ajánlotta őket figyelmünkbe), s még zúzósabb hangzással kezdtek, mint bárki eddig az este folyamán (elvégre hardcore metált játszanának) dübörgött is rendesen, annak rendje s módja szerint. Kicsit a Slayert juttatta eszembe, fölöttébb élveztem ezt is, bár a hajam nem ráztam még, féltvén sörömet a kilötyögtetés tényétől. Nem mondanám hogy tökéletes volt, de tetszett, jó kis banda, csalódás nem ért, náluk sem észleltem igazán problémákat a hangzásban, ami azért nem elhanyagolandó pozitívum, külön jól hatott az időközben feltűnő lányzó, aki besegített vokálban, növelve ezzel az előadásuk színvonalát is, meglepően jól!


A soron következő Live Mirror már kevésbé ragadott magával, talán nem is voltam végig benn. Játszottak, szép volt jó volt, de nem az enyém. Erőteljesnek mondható az ő hangzásviláguk is, legalábbis ott úgy hangzott, az ének jellegében pedig Alanis Morisette/Janis Joplin jellegét véltem felfedezni, nem azért, mert nő az énekes, viszont jó hangja van, de az is jobban tetszik felvételről. Összességében jók az ötleteik, de formálni kell még ezek kivitelezésén, idővel érdekes lehet még. Utólag hallgatva felvételeiket már például sokkal jobban tetszik :)


Éjfél elmúlt, a fesztivál még tart, utolsó előtti banda az Ad Astra. Ismét egy olyan zenekar, melyre szivesen maradtunk, itt már csak a masszív rajongók / megtörhetetlen zeneélvezők voltak a teremben, sajnos a vendégek nagy részének ez már sok volt, mi viszont továbbra is élveztük a zenét. Nem tudnám hirtelen hova sorolni zenei jellegüket, betudható a gyomromban lötyögő alkohol mennyiségének is- egyezzünk ki progresszív metálban talán - mindössze annyi maradt meg mára, hogy nagyon ütős, s ha valakit nem fogtak volna meg saját dalaikkal eléggé, rátromfoltak egy U2 feldolgozással, ami hibátlanra sikeredett, az én érdeklődésem is ez keltette fel. Pechükre nekik már szóltak, hogy mikor kellene abbahagyni, ezáltal rövidebbnek tűnt a kelleténél (vagy talán sokáig szereltek,s ezzel csúszhattak), a szervezés pedig szerette volna tartani a menetrendet. Mindenesetre újabb jó élménnyel gazdagodtunk. 




Végére pedig a Sacra Arcana kapott helyet, sajnálatos módon eddigre már nyilvánvaló volt, hogy a vendégek nagy része a könnyen emészthetőbb zenékért rajong, de azért nekik is maradt még közönség, s tisztességesen végigjátszották dalaikat az időkorlát függvényében. Zenéjük a folk és a metál elemeit ötvözi elsősorban, a dalok témája pedig a magyar történelemből táplálkozik, mindezt igazolták megjelenésükkel, pontosabban ruházatuk jellegével. Bár magyar szinten van már zenekar, aki ezt a vonalat viszi, de sosem elég, s persze mindenki más, azt kell mondjam, ők is megérdemelték a tapsot, igazi magyar metált hallhattunk a buli végére.

S pár perc múlva következett az eredményhirdetés, a végeredmény alapja részben a közönség, részben egy előre szervezett zsűri, bár elég érdekes megoldás volt a koncertek utáni kézfelemelős szavazás. Itt is a tehetségkutatók iróniája igazolta önmagát, persze, hogy nem az az első, aki szakmailag a legjobb, bár mennyire is van nekem kvalitásom ezt eldönteni? Lényeg akkor is, hogy részben, pontosabban elég sokat számít itt, hogy honnan jöttél és mennyi ember jött veled. Mi viszont köszönjük a zenekaroknak, megmutatták, hogy szükség van rájuk, s ők is színesítik a magyar zenei palettát, van jövője a stílusnak hazánkban!



Az első hat helyezettet értékelték, íme a végeredmény:

1. Metrosection
2. Mindfields Factory
3. Suburban Neon
4. Gutenberg Halott
5. Rorschach
6. Elleborum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése