2011. október 27.

Marduk, Avalon (2008.01.06.)


A legutóbbi black-metal buli kapom a megjegyzéseket, jót is rosszat is, kedvencem a ’Minek megyek ilyen bulira, ha nem szeretem?’ No itt helyesbítés következik, nem vagyok anti-blackmetalos, csak erősen szelektív vagyok, tetszenek dolgok, de abban van is valami, ami miatt így állok hozzá. És nyughatatlanságomtól vezérelve ismét Avalon Club, mert hát imádni lehet azt a helyet, mentem megint, black-metalra. Eltérés annyi, hogy most főleg svéd bandák szerepeltek. Nekik meg mintha a vérükben lenne. Korábban egyiket se ismertem, így az újdonság ereje hatott, még a fő zenekart is csak névről volt ismerős (ha már lemezboltban annyit vagyok, ez természetes). A Marduk-ról lenne szó. Ami miatt a legtöbben jöttek. Persze előttük kaptunk egy kis Artisian-t, Zonaria-t és In Battle-t, és nem én voltam az egyedüli, aki az életben nem hallott róluk, viszont egyik fellépőre se tudtunk panaszkodni. De jó lenne, ha ez mindig így lenne……


Alig hogy bejutottam, célba kellett venni a mosdót, s onnan hallom, az első banda,a mindössze 3 éves Artisian (UK) kiállt, s nem teketóriáztak, rögtön belecsaptak a lecsóba, biztos hangoltak valamikor, de az jóval előtte lehetett. Nem is ez a lényeg, hanem hogy mit tolnak, mit nyújtanak. Mindössze hárman voltak, military-jellegűre véve a figurát, a dobosból például semmit nem lehetett látni a terepen használt álcázó-háló miatt. De legalább néztek ki valahogy. Hogy zeneileg mit nyújtottak? Sok extrát nem tudok mondani, picit egysíkúnak tűnt, nem mentem tőle a falnak, egynek elment. Erőteljes, zúz és hörög, igazából a black- és death-metal keveréke, persze hogy a dalszövegekből egy szót nem érteni, ez már természetes. Igazság szerint nem tudok rosszat se mondani, a maga nemében jó volt, nem vétettek. De nem miattuk szeretem meg a black-metalt, azt most le merem fogadni.

Nagyjából negyed óra szünet, hopp egy ismerős arc, a csajszi Tápió….na,izé, szóval onnan, jött, mert most Marduk lesz. Aztán mehet hajnalban haza a szétfagyott utakon. Addigra ő is szétfagy, nem irigylem. De most valahogy az is érdekelt, mi jön a színpadon. Látni három fiatalt gitárral kezükben, s amilyen fiatalok első ránézésre, legalább annyira pimaszul magabiztosak is, már a kiállásukból észrevenni. A konferálás nem erősségük, azt sem észleltem, hogy bemutatkoznának, csak találgattam, melyik banda lehet. Csak sikerült rájönni, hogy ez a Zonaria. Már első számnál lehetett érezni hogy svédek, zenéjükben ott voltak a jellegzetes elemek. Fiatalos energiával tele, meglehetősen pörgős, fölöttébb élvezhető produkcióval készültek. S persze semmi lágy dallam, mert ez nem az a buli. Durva volt, de semmiképp nem monoton, talán a változatossága tette kifejezetten jóvá (s hogy ne beszéljek nagyon félre, utánanéztem a bandának, amit játszanak, az death-metal. Speciel nem igazán tudtam eddig a különbséget a két vonal közt.). Na meg amit produkáltak emellett a színpadon. Szinte meg se álltak, csak daráltak, néha-néha kortyoltak egy kis vizet, de már nyomták is tovább. Ez így rendjén is van. Ha ők bírják ott fenn, akkor a lenn tomboló népnek meg még jobban kellene. Persze nagy hajrázás még nem volt, sokan csak hátrébb állva figyelték, mi zajlik. Pedig most lehetett volna nyomulni előre.

Harmadik banda, afféle megtermett emberkék, haja is csak egynek volt, többinek a feje úgy világít, mint hold az éjszakában, persze nem ez alapján kell megítélni, de várható volt, hogy most kapunk az arcunkba valami brutál-kemény zenét. Úgy is lett. Nem mondom, hogy rossz lett volna, csak erős. Nagyon. Időnként még akadt problémájuk a kontrolládákkal, kifelé viszont kifejezetten jól szólt ez is. Ha jellemezni kellene, talán azt mondhatnám, vedd elő a Dimmu Borgir alkotásait, hagyd ki belőle a szimfonikus avagy billentyűs részeket, és keverd meg kicsit Slayerrel, a kapott eredmény lenne az In Battle. Szóval ők is adtak rendesen a fejeknek, érezhetően jobban tetszett a népnek, amit leginkább úgy észlelni, hogy egyre kevésbé férek a színpad közelébe. Semmi gáz, objektívcsere, és már messziről is elvagyok én. Csak valami magasabb pont kellene, sebaj, jó ez. Meg a zene is. Még ha nem is fogom utána napokig ezt hallgatni. De erre a bulira kellett, nagyon.


S persze a nagy várakozás következik, hangolás, nagyon pontos hangzást szeretnének a srácok, talán túlzásba is viszik, de nem baj, legalább jó lesz. S egyre türelmetlenebb a közönség, megtelik a dühöngő terület, meg a terem legalább félig (ki gondolta volna, ennyi black-metálos van nálunk?). Bár el kell ismerni, a Marduk még mindig húzó név, miattuk jöttek a legtöbben, erre tartogatták az energiát egész este. Megértem őket is, erre vágytak, kaptak is bőven. Az előző bandák közül egyik se játszott egy órányit, most viszont? Nem néztem órát, de másfél-két óra közé tenném a hosszát. Mortuus megdolgozott rendesen odafenn, minden számot végigpörgött, amennyire hörög, annyira tud még mindig visítani is, van torka rendesen. Meg energia benne. Persze egy idő után szinte minden szám után leálltak egy kis vízre, kimelegedtek. Van ez így. A dobosból most se látni sokat, a szerelés feljebb is van, hátrébb is, nagy is, takar is, viszont annál többet a gitárosból és a basszerból. A gitároknál Morgan,a színpad szélén elvolt s tette a dolgát, ritkán mozdult beljebb, egyhelyben állva pengetett, de azt kegyetlenül, vele ellentétben a basszer, Debo valamivel aktívabb volt, persze megörökíteni ezen a pillanatokat a legnehezebb. Semmi gáz, Mortuus csinálta a műsort. A Marduk pedig még mindig olyan kegyetlen, amilyennek azt Morgan kitalálta lassan 18 éve. Aki miattuk jött el, nagy valószínűséggel nem csalódott, a közönség hangjából ítélve legalábbis ezt lehetett leszűrni. Na meg hogy nem lehetett csak úgy lelépni, ráadás is kellett. Kitettek magukért, ezt is megértük, túléltük, jöhetnek máskor is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése