2011. október 27.

Emergenza elődöntők 2007.02.29-03.01. - Avalon Club


Az Emergenza Tehetségkutató elődöntőinek újabb két fordulóján vagyunk túl, mely február 29-én és március 1-én került megrendezésre az Avalon Clubban. Első este 6, míg a másodikon 8 zenekart láthattunk-hallhattunk. Ért pár kellemes meglepetés, ismét két nagyszerű estén lehettünk jelen, tehetséges fiatal bandák produkcióit figyelve, új arcokat megismerve. Mivel első napra abszolút nem készültem, még a fellépők sorrendjét is elfelejtettem lejegyezni, így ha kavartan is, de zenekaronként tudok írni pár szót, a második napon már ésszerűen készült némi jegyzet, mely alapján be tudok számolni, valamint segítségemre volt Mucc, így ketten birkóztunk meg a 8 zenekaros est nehézségeivel.

Február 29. Péntek

Mint ahogy az korábban is jellemző, munkából sietve a fesztiválra természetesen lecsúsztam az első banda fellépését, elnézésüket kérem, de a főállásom sajnos fontos a megélhetéshez, csak szereplésük legvégére sikerült megérkeztem, ha emlékezetem nem csal, ők az Inverz voltak. Mivel egy fél számot hallottam mindössze, így nem merülök nagyon bele az elemzésükbe, ennyiből nem lehet egyértelmű és elfogadható véleményt alkotni, s mivel nem kerültek be az első négy helyezett közé, velük nem találkozunk a következő körben, ha kíváncsi vagyok rájuk, más megoldást kell keresnem. S mindenki másnak, aki lecsúszta.

Miután visszanéztem a képeket, sikerül összeraknom a további sorrendet, így biztosan állíthatom, a következő zenekar a 3DO+ volt, őket pont egy ott megjelent ismerősöm ajánlotta, legalábbis ő miattuk jött. A 2007 végén alakult csapat szűken meghatározva melodikus punk-rockot játszik, ezzel nagyjából egyet is értek. Könnyed, laza, élvezhető kis muzsika, alkalmas, ha táncra perdülnél, egy kicsit a színpad előtt ugrálnál. Kellemes, könnyen befogadható, néha-néha már túl könnyednek is tűnt. A zenekar neve egyébként a tagokból ered, a „3DO” részt a három Dobos testvér, Dániel, Balázs és Bence képezi, a + jelet pedig a két másik tag, Esztegár Anna és Jáni Attila.

A következő szereplőtől első ránézésre ódzkodtam kicsit, ahogy ezt mondtam is nekik, hisz az eddigiekhez képest extrém megjelenésükből nem tudtam, mire is számítsak, de aggódtam. Itt jött a nagy meglepetés, a Wet Lips olyan erőteljes industrial produkciót nyújtott, hogy ott helyben lehidaltam. Itt jön az, hogy időnként tegyük félre az előítéleteket, kinéznek, ahogy akarnak, de amit leműveltek, az kifejezetten jó volt, s a közönséget figyelve nem csak én álltam így hozzá fellépésük végére. Számomra elsőként a Rammstein hangulatát idézték zeneileg, miután azt ismerem leginkább, de saját bevallásuk szerint a fő irányadó és példa számukra a Deathstars.

Miután vegyes egy este volt, nem lepődtem meg semmin, viszont vártam a következő, fölöttébb kedves zenekart is, ők a Monyo Project. Elég gyorsan elnyerték tetszésem, mind zeneileg, mind kiállásban. Az énekesnő Baba szemmel láthatóan tanult színpadi mozgást, legalább annyira, mint énekelni, Monyó pedig amit a gitárokon leművelt, nehéz lenne szavakba önteni. Hozzá kell tegyem, az ő álláspontja, muszáj minőséget nyújtania, miután Erdélyben magyarként neki jelent meg először instrumentális lemeze. A koncertet a legkönnyedebb, slágerhangzatú, popos dalokkal kezdték, s mentek át szép lassan progresszív irányba, egyre komplexebb témákkal, melyeket sajnos a mai hazai közönség szűkebb köre képes befogadni, holott ott rejlik az igazi zenei mélység és tudás. S mindezt a bulit nem is teljes felállásban tolták le, ugyanis oszlopos tagjuk Zsolti nem tudott jelen lenni, mivel épp Deák Bill bandájában kellett a billentyűs hangszert kezelnie. Sajnos sokat nem értek el, legalábbis helyezést tekintve, de szereztek pár új rajongót, legalább kettőt biztos. Majd megyek máshova hallgatni őket, ugyanis fellépésük lesz, a közeljövőben is.
A Stenk-ről nem maradt valami sok élményem. Ott volta, igyekeztem figyelni, viszont két másik zenekarral is beszélni kellett, így aztán annyit tudok hozzáfűzni, ami épp megmaradtt agyamban, s a fotókat visszanézve beugrik. Fusion funk a stílusbéli megnevezésük az Emergenza oldalán, ez talán rá is illik, könnyed szórakoztatásra kifejezetten megfelel, csak nem voltam abban a hangulatban, hogy ez fogott volna meg (még az előző gitártémák sokkhatása alatt voltam, no). De a maga nemében jó, kíváncsian várom őket a középdöntőben.


Az est végére pedig jutott a (Surreal) Fusion, egyfajta rap-rock produkcióval. Mindig óvatosan állok az efféle próbálkozásokhoz, mert amennyire jó dolgokat ki lehet hozni belőle, annyira könnyű elrontani is. Egyrészt kell némi zenei összhang, mint mindenhová. Rappelni pedig nem nehéz, talán a legkönnyebb dolog, de nem árt ha van ritmusa, s végül ezt hangold össze egy kicsit másabb igényekre épülő stílussal. Így vegyes érzésekkel figyeltem a őket, voltak egész jól sikerült darabok, meg egy-két olyan is, amit nem árt még gyakorolni. Az énekes srác pedig igyekezett némileg gondoskodni a hangulatról, a fáradó közönséget megmozgatni, majd viccesre fordítva szót, egyik dalnál nyíltan megmondta, mai napig lusta volt saját szöveget írni rá, így más zenekarét kölcsönzi (talán Linkin Park-ot mondott, ebben nem vagyok biztos). Azt kell mondjam, nem is lett rossz. Meglátjuk következő fordulóra mennyire készülnek, örülnék, ha ott is jót produkálnának.

S a nap eredmény azaz az első négy helyezett továbbjutó:
1. 3DO+
2. Stenk
3. (Surreal) Fusion
4. Wet Lips

Március 1.

Első napot persze hogy nem pihentem ki rendesen, viszont most időben kiérve, gondoltam láthatok mindenkit, s bővebben beszámolhatok az estéről. Így is indult, nem véletlen jegyzeteltem minden fellépőnél, mert ha a memóriámra kellene hagyatkozni, akkor sajnálatos módon azt lerombolta a szponzor által a zenekarok és támogatók rendelkezésére bocsátott sörmennyiség. Mielőtt a fiatal zenekarok kezdhettek volna, tavalyi döntős és dobogós szereplő, a Suburban Neon játszott nekünk bemelegítésképpen, s amennyire tavaly nem ragadtak meg, ahhoz képest most kifejezetten jó véleményt alkottam magamban róluk. Biztos sokat gyakoroltak :)

S ismét meglepetések napja, a History of heaven állt ki, 4 fiatal srác fekete nadrágban, vörös ingben, melyen fekete csillag, kedztem aggódni, valami tinipunk lesz megint, akkor megyek hátra. Ehhez képest teljesen mással rukkoltak elő, be is vallottam nekik, ezt ki nem néztem volna belőlük. A Linkin Park és System of a Down zenei hatásának keverékét véltem észrevenni, igen, nagyjából az alternatív rock tág fogalmába sorolhatnám, nehéz egyértelműen elmondani, mit is hallottunk. Valami erőteljes zenei produkciót, amivel elégedettek lehetünk. Egyébként teljes mértékben saját dalokat játszottak, saját gondolataikat, véleményüket írják bele a globalizációról, háborúkról, s magáról a környezetről.

A Sunset legalább ennyire meglepetés volt, szintén a megjelenést és zenei teljesítményt figyelembe véve. Egyikük Led Zeppelin pólóban, rasztahajjal, másik rózsaszín, „szellemirövidzárlat” feliratú felsőben, az énekest is hamarabb gondolnánk egy punk-bandába, ezek után a stílus-leírás szerint „metal cross over”-nek beállított banda valójában egy összetett metal-produkciót nyújtott, melyben helyet kapnak a funk, jazz és metal elemek egyaránt. Meglepő, érdekes, de mindenképp figyelemre méltó.

Harmadikként az M-nélkül szereplését élvezhettük, kifejezetten jó hangzatú, folk-elemeket is használó progresszív rockbanda, melynek története már nagyjából tíz évre nyúlik vissza. Egyikük sem tegnap kezdett zenélni, ezt érezni is, jó összhangban lévő zenekar, s ugyanez jellemzi a színpadi teljesítményüket is. Mindez talán pont az eltelt éveke eredménye, rengeteg kísérletezésen vannak túl, volt idő összeszokni, még a tagcseréket leszámítva is. Zenéjük bár progresszív, s nem a legegyszerűbb dallamok, témák jellemzik, ugyannyira könnyen érthető és emészthető, emberközeli, vidám, saját szavukkal mondva „ezek a dalok embereknek, emberekről szólnak, politikai üzenetük nincs”. Talán épp ezért annyira befogadható, szerethető. Megérdemelten jutottak tovább, így a középdöntőben újra találkozhatunk velük.

Sorban a következő a Faded Life. Valamiért belőlük nem sokra emlékszem, ki tudja miért. Relatív fiatal székesfehérvári rockbanda, melyről legtöbb emlékema megjelenésük meg a pár szó, mit leírtam. Belavaló, igazi rockzene, mint mondjuk egy Motörhead, kicsit beépítve a grunge és trash jellegéből egy kicsit. De valami hiányozhatott, ha semmi nem ragadt meg belőlük. Tovább nem jutottak, így a tehetségkutató folyamán idén már nem láthatjuk őket, esetleg máshol, máskor. Rock-rajongóknak javasolt, s döntse el mindenki maga, mire véli.

Miután a zenekarok közti szünetekben (meg néha kicsit többet is) a backstage-ben voltam, pont azért, hogy aki érdekel, azzal tudjak váltani pár szót, esetleg kontaktot cserélni, s jövőbeli együttműködésről megállapodni, már játszott a soros zenekar, pontosabban sokkolta a népet. Ahogy leértem, csak álltam, egy perc múlva kicsit magamhoz térve figyeltem, mi is folyik, majd következő nagyjából 20 perc további sokk. Az Entrópia Architektúra úgynevezett experimentális zenéje és a hozzá társított színpadi produkció, valamint fényhatás (majdhogynem sötétség és egyszerre csak egy színű fény, az se sok), a háttérben vetítés, további sokkoló képanyaggal egyszerűen arra késztetett, hogy ott kell maradni. Némi sampler ének sehol, helyette hörgés, visítás, a gitáron tépték a húrokat, csörömpölés vasrudakon, sajna a flexelés kimaradt biztonsági és tűzvédelmi okokból, pedig az lett volna a végső csapás. Olyan nincs, hogy ez tetszik vagy nem. Sokkol és vagy a hatása alá kerülsz, vagy nem. És még tovább is jutottak, legnagyobb meglepetésükre.

Ezek után kifejezetten tingli-tangli hatásként jött a Schoolphoto nevezetű punkzenekar, egész pontosan a tinipunk illene rá jobban, hiszen elég fiatalok. S ráadásul leginkább az ő közönségük volt jelen. Mostanság ez a vonal hódít, ez a divat, de akkor sem tudok rajongani érte, sem megszeretni, ne is várja el senki. Készült róluk pár kép, de nem bírtam túlzottan, sorry. Ettől függetlenül biztos jó volt, épp elég rajongót tudtak hozni, tehát igény van rájuk, nem is bojkottálom a bandát, de inkább nem alkotok bővebb véleményt, miután képtelen voltam 2 számnál tovább figyelni őket. Nagy hülyeséget meg inkább ne írjak, se olyat, ami nem fedi a valót.

Közeledik az este vége, de van még zenekar, portálunk jó pár tagjának kedvence, a jelenleg még Kárhozat néven szereplő, de felállásban változott és névváltoztatás előtt álló társaság. Arról tudnak többen, hogy a basszgitárostól meg kellett válniuk, s a másodgitáros Ádám vette át a helyet, s azt kell mondjam, ebben a formában másodjára sikerült látnom őket, s többekkel egyetértek, mintha sokkal jobbak lennének, mint voltak. A klasszikus heavy-metalt képviselik, érezhetően nagyon nem az ő közönségük volt jelen, nem is hoztak sok embert, de a színpadon nyújtott teljesítmény és az énekes hülyeségei meghozták az eredményt, aki ott maradt elöl, nem távozott a fellépés végéig. Azért voltak ott igazi metál-arcok is, láthattuk. Ha lemaradtál volna, még lesz lehetőség pótolni, a középdöntők során.

A végére került a Dharma, kik egy korábbi estén betegség miatt nem tudtak megjelenni, s most esélyt kaptak a bizonyításra. Bármennyire szerethetem a zenéjüket, s hiába az egyik legjobban hangzó banda lehetett volna az est folyamán, s az észlelhető közönségnek még láthatóan tetszett is, azért javarészt csak érdeklődve álltak, s annyira újdonságként hatott nekik, hogy nem tudták mi van. Érdekes, hiszen máshol láttam már a csapatot, s teljesen más, sokkal pozitívabb fogadtatásban részesültek. Sebaj, itt is szépen eltolták a dalok javát, habár az idő elég szűkös lett, de nagy csúszások elkerülése végett szigorúan betartatják a szervezők, s néha ez sem hátrányos, mindenki érdekében. Habár itt nem arattak nagy sikert, véleményem szerint jól játszanak, szememben nem csökkentek, máshol, máskor láthatjuk őket, pláne, hogy a Road lemezbemutató-turnéjának több állomásán előzenekarként lesznek jelen.

S végül a továbbjutók sorrendje:
1. Schoolphoto
2. M-Nélkül
3. Entrópia Architektúra
4. Sunset
5. Kárhozat



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése