2011. október 28.

Urbán Folklór – Délutáni matiné 2009.12.29


Budapest belvárosában létezik egy kicsinek számító, de annál hangulatosabb szórakozóhely, melyet nemrégiben ajánlott figyelmembe hangtechnikusként tevékenykedő ismerősöm, ki annak idején az Avalon Clubot erősíthette. Kiindulópontnak máris jó. Majd jött a hír az Overall Music révén, egy éves születésnapjukat kívánták bulival ünnepelni, aznap (december 29.) két helyen is, ebből egyik volt a Delirium Pub. Végül invitált az est első fellépője is, s döntöttem úgy, tényleg lenézek, hiszen őket is rég láttam. Nem is késő estére, ugyanis viccesen felfogva, saját szavaikkal élve is délutáni matinénak nevezték az este fél hetes kezdést. Fogalmazhatnék róluk úgy, hogy az Urbán Folklór nem más, mint a „kétbalkezes alternatív punk zenekar”, mely első ránézésre a komolyság legapróbb szikráját is mellőzi, s mégis kilóg a buta punk kategóriából. Ha megadod nekik az esélyt, s figyelsz kicsit is, rájössz miért. Ha nem, akkor meg feleslegesen magyarázom.


Csak hogy említsek hasonlóan bekategorizált bandákat a hazai színtérről: Dísztraktor, Aljas Kúszóbab. Például ők, ahol nem tudod eldönteni, hogy ennyire lököttek, vagy ennyire képesek. Valójában direkt olyanok az alkotásaik, s természetesen nem fogja mindenki befogadni, hasonlóan pihent agyúnak kell hozzá lenni. Vagy ott a Prosectura: teljesen korrekt csapat, semmi halál komoly zenei alap, mégis kiforrott produkció, marha jó szövegekkel. Az már az ő dolguk, mit milyen állapotban és milyen ihletéssel hoznak össze, egy biztos, jól csinálják, s még népszerűvé is tették.

Itt viszont az Urbán Folklór nevű bandáról van szó, melyre elsősorban nem is lehetne rávágni, hogy tiszta punk, azért írtam hozzá, hogy akkor legyen talán alternatív punk. Elsősorban a punk alapok érvényesülnek, melyet vegyítenek némi laza jammeléssel, C64 (Commodore64) játékzene-átirattal, death metal elemekkel, mulatós egyveleggel. Erre vissza is térek hamarosan. Mitől kétbalkezes? Nem, nem olyan bénák, sőt, pont hogy tudnak zenélni. Csak az egyik gitáros, valamint a basszeros is balkezes. Ez így a megjelenésből észlelhető, aztán ki tudja, a mikrofonfelelős, vagy a dobos épp melyik kezére hajlik. Maga a zenekar története egyébként nagyjából 2004-ig vezethető vissza, viszont a jelenlegi felállásában már a Sinathrop nagy része van jelen (dob, gitár, ének…) – talán ide is vezethető a zenei változatosság, stílusbeli kavarodásaik. Illetve mindenképp az alapító, Szabó Lőrincz. És ő nem a mesemondó. De időnként konferál és van dal, ahol ő énekel. A mikrofonfelelős poszt pedig azért lényeges, hiszen ad egyfajta hangulatot a poénos alapokhoz: Penge rendelkezik egy adottsággal, mely remélhetőleg meg is marad:  ének-hörgés-károgás, mind jól, az még oké. Viszont ezek közt éles váltások, akár folyamatosan. Nem egy gyakori dolog. Érdekes zenei színfoltot adnak, s mindez csak a könnyed szórakoztatás céljára.

Az estét egy laza, kb. 1-2 perces felvezetéssel kezdték, melyből kiderülhetett kik ők, mivel a szöveg nagyjából annyiból állt, hogy színpadon az Urbán Folklór. Meg egy baromi hosszú üvöltés a végére, hallottam már Pengét énekelni, hörögni, de ilyennek még nem. Van hozzá tüdeje és torka. De azért jól nevelt srácok módjára bemutatkoztak, majd konkrét első dalban megemlékeztek társukról, ki már nincs köztük. Nem halt meg, csak másfelé folytatja életét és zenei pályafutását. S persze egyben önmagukat is jellemezték, jó is lenne emlékeznem a szövegre, melyből csak foszlányok ugranak most be:
„Furcsa, szétzilált instrumok,
durva, megkapó ritmusok,
Ócska silány versszakok,
sajnálom, költő nem vagyok”
Valahogy így, bár garantáltan tévesen írtam le most.  Az igazat megvallva annyira nem lényeg, akár náluk is beleférne ennyi hiba, ahogy egy dalindítás és egyből hiba, vagy néhány hamis kiegészítő vokáldarab- sőt, ahogy előadják, inkább tűnik szándékos műsorelemnek, mint véletlen hibának. S persze a hülyeség, minden egyes dal között. Nem is lehet fapofával, unottan jókedvre deríteni a közönséget. A dalok is ennek megfelelően mennek, szóba kerül a Dehidratáció, mert másnaposan mi is történne. És ajánlják is ilyenkor, mert állítólag jó érzés másnaposnak lenni (bár legtöbben csak az azt megelőző állapot eléréséért isznak). Jöhetett volna egyik ’legismertebb’ daluk, a négy akkord, de előtte egy kis nótacsokor. Szó szerint roma mulatós dalokból összeállított nóta (hosszú fekete haj és társai), melyet épphogy áthangszerelve kezdtek, s a végére tért át ténylegesen punk irányba a dolog. És még be is vettük, hogy ez így jó. Hogy tovább feszítsék a húrt, a közönség tűrőképességét, meg ki tudja mit, a popcsokor sem maradhat el (a börtön ablakában, porsche szerelem száguldás, azok a  boldog szép napok….). Egyre gyorsabb tempóban, ők garantáltan megizzadtak közben a színpadon.

Másik kedvenc témájuk a majdnem aktualitás: H5N1 (madárinfluenza). Persze, tudjuk, azóta van H1N1, meg ki tudja mi, a dal elkészült idejében, s elfelejtették őket tájékoztatni, hogy a vírus mutálódott azóta… attól még életképes kis dal:
” f*sznak kell a csirke, nekem jó les z a kolbász,
nem tiltja a vallásom, hogy malacot zabáljak,
de ha úgy lenne, hát istenem, még ott a marha…”
Mindezek után még a pornódaluk sem maradhatott el, úgynevezett közönségkedvenc. Egész este jól érthető volt az ének is, kizárólag itt. Talán a gyors tempójú angol nyelvezet miatt, melyre rá lehetne fogni azt is, hogy halandzsa, teljesen mindegy. A refrén viszont a cím is egyben, azt minden formájában ki lehetett venni: Torkonb*szlak. A minden formájában alatt értem azt, hogy hörögve, károgva,stb. Ez így zárásnak tökéletes is lett volna, taps, ujjongás megvolt, lehet menni inni, ahogy ők is megmondták, az legalább látszik. Mire kiderült, van még némi idejük, így került sorra TrilaX szerzeménye zárszónak, egy C64-es játék zenéjének átirata. S mehetett végül mindenki inni (ejnye már, csak beszélgetni), miközben a következő banda kezdett beállni).


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése