2011. október 27.

Nightwish, Debrecen 2009.04.04.



A ’Dark Passion Play’ megjelenése óta mind a mai napig él a ’Tarja vagy Anette jobb és melyikükkel milyen a Nightwish’ vitatéma, elvégre az énekes cseréje a leginkább szembetűnő, s ez időnként meg is osztja a közönséget. Van aki a régit pártolja, más az újat, de az eddig tapasztaltak alapján a többség  továbbra is ugyanúgy szereti. S ezt nem a fórumokon található kommentekből veszem, elég megnézni, hogy a jelenlegi felállásban is már másodjára érkeztek hozzánk, s lássuk be, a korábban megszokott PECSA-beli koncerteken túlnőttek. Egyrészt közönségben (lásd többek közt a befogadóképességet), másrészt értékelik a hálás magyar közönséget is annyira, hogy hozzánk is eljut ugyanaz a színpadi technika, amivel az európai turnéra készültek, s teszi az teljessé a műsort, akkor is, ha netalán valakit kizárólag a zene érdekelne. Ha a közönség soraiból nézzük a dolgot, egyáltalán nem hátrányos, ennyi kijárt már a lelkes rajongótábornak. 


Tovább lépve, mivel kis országunk elég Budapest-központú, s oda jut a legtöbb nagy koncert, főként a keleti országrész számára hátrányos a helyzet, s szerintem is joggal zsörtölődnek, hogy oda általában semmi ’nagy’ nem jut, folyton utazni kell. De van nekünk egy olyan, hogy Debrecen, s a hatalmas Főnix Csarnok. Ez alkalommal pedig oda kedvezett a szervezés, a környéken leledző rajongótábor nem kisebb örömére, s mi, ’pesti’ s egyéb távoli fanok vállaltuk be, hogy utazunk legalább három órát, bolyongunk számunkra idegen helyen (vállaljuk továbbá, hogy hajnalig elüssük az időt bárhol, míg első vonatunk elindulna), csak hogy láthassuk nagy kedvencünket. Másoktól is ugyanazt hallom vissza, amit én gondolok ezzel kapcsolatban: nem a hely, az idő számított, hanem hogy ott lehessünk. Legrövidebben szólva: nagyon megérte.

Relatív előrelátóan indultam Debrecenbe (szerencsére oda közelebb lakik a család, s így kipihenve, mindössze egy óra utazás aznap), az este 7-re kiírt kapunyitáshoz viszonyulva 6-kor már a Főnixnél lebzseltem, akkor már nem egyedül, hiszen ismerős, barát mindenütt, gyűlt a társaság, ahogy két oldalra a hatalmas sor is az állójegyes bejárattól hosszan kígyózva. Kellemes látvány, ha úgy nézzük, milyen jó hogy sokan leszünk, s ennyi embert érdekel a koncert. Rossz, ha azt vesszük, hogy azt a sort ki is kell állni. (Vagy tipikus magyar szokás, kiszúrunk legalább egy ismerőst, aki jó helyen áll, és hozzácsapódunk, rövidítve ezzel a várakozás idejét. Nem szidok ezért senkit, míg én is képes vagyok hasonlóra. Főleg hogy időben be kellett jutni, fotósként ugyanott, mint bárki másnak, s ott igazolni, hogy fotózni jöttem és engedélyt is kaptam rá….) Ami a szervezést illeti, eddigi tapasztalatok alapján nem véletlen szeretek időnként elszakadni Pestről  és tapasztalni, hogy milyen más világ, kezdve ott, mennyire más a biztonsági szolgálat hozzáállása és a beeresztés módja. Gördülékeny, s csak akkor viselkednek általunk nem kedvelt módon, ha arra okot is adunk. Nevüket nem említve mondhatom, de sokan vannak így ezzel, hogy sajnos vannak helyek, adott szolgálattal szerződve, ahol sajnos ez nem így megy. Hanem örüljünk, hogy egyáltalán bemehetünk. Ezen az estén semmi ilyet nem észleltem, rendben volt minden, haladt a sor, persze a motozás alapos, egye fene, megszokhattuk már, de az hogy ingyen a ruhatár, különösen meglepett. Hát még az, hogy buli végére sem volt nagy káosz és mindent ugyanúgy és ugyanazt kaptunk vissza, ahogy és amit beadtuk. Elégedettségem kell kifejezni a szervezést tekintve, külső szemmel zökkenőmentes és élvezhető rendezvényben lehetett részünk.

Ideje befejezni a fecsegést, tudom én, hogy leginkább az érdekelne mindenkit, milyenek voltak a koncertek. Meg hogy emlékszek-e valamire. Hát persze :) Az első zenekarnak nem néztem különösebben utána, legyen meg a meglepetés ereje, lett is. Elsőként az, hogy mivel nem hallottam eddig semmit felőlük, még csak azt sem, hogy finnek, nem csoda, hogy ledöbbentem a színpad elé érve, mikor tudomásul kellett vennem, hogy az Indica egy női banda. Persze nincs ezzel gond, sőt. Csak nem tudtam. Csinosak, jó a kiállásuk, de ugyanezt el lehet mondani a produkcióra is. Persze egy számcímet nem tudnék,feltételezem, 2008-as, Valiossa című lemezükről volt többsége,  bár utána lehet néznem, milyen dalaik vannak, attól még nem feltétlen fogok emlékezni, melyiket játszották. Gyakori eset, hogy a csajbandák legyenek bármilyen sikeresek, hülye férfiszemmel nézve nem a zene, amit először észrevesz az ember, persze, ez így természetes. Érdemes azért rájuk nézni, úgy értem, hogy mégis mit produkálnak, egész jó kis műsor. Engem meggyőztek. Amikor az énekescsaj, azaz Jonsu hegedűvel lépett elő, kezdtem még inkább figyelni, hogy ezzel mégis mit fog alkotni, és hogy illik zenéjükhöz ez. Működött. Ha nincs hozzászokva a füled, a finn nyelvű ének furcsán hathat időnként, de igazán fülbemászó kis dallamokkal rukkoltak elő a lányok, annyira tetszett, hogy máskor is megnézzem, ha lehetőség adódik, s ha hozzájutok egy teljes lemezhez, meghallgatom, azon formában is meggyőz-e.  Ezalatt azért nem azt kell érteni, hogy a Pussycat Dolls vagy Sugababes és társaikhoz hasonló jellegű a dolog, az Indica tagjai minimum zenélni tudnak, s színpadon meg is állja a helyét, felvezetésnek teljesen megfelelt.  (Bár egész dalokat nem is, ízelítőt bőven kaphatunk belőlük honlapjukon, érdemes ránézni.) Ami zavart kicsit, hogy egy kicsit rövidnek tűnt, de max. 30-40perc közt volt összesen, mert fél 9 után már a következő banda érkezett.

Második felvonás: Pain, egyenesen Svédországból. Tavalyi Nightwish előtt is láthattuk őket, oda úgy érkeztem társaságommal, azt se tudtuk eszik-e vagy isszák, s ezzel nem voltunk egyedül. Pedig, mint azóta kiderült, legalább tíz éves múltra visszatekintő banda. Tudnivaló,  az alapító Peter Tägtgren hozta létre  annak idején a Hypocrisy-t (továbbá részt vett a Celtic Frost, Children Of Bodom, Dimmu Borgir és Immortal dolgaiban is), viszont szerinte az a csapat stílusában elérte a végkifejletét, s mivel változtatni nem kívánt már rajta, hozta létre a Paint, melyben kipróbálhatta az általa áhított hangzást. Meg kell hagyni, ezt is sikeresen vitte véghez, igaz, a mostani vonalukat tekintve eléggé industrial irányba mentek (ha a korábbi alkotásokat nem is, de az utóbbi két lemezt hallgatva ez jön át leginkább), ettől függetlenül igazán élvezhető és élőben hatalmas bulit csapnak, értenek ahhoz, hogyan kell felpörgetni a közönséget. Múlt évben sikeresen mutatkoztak be nálunk, ennek is eredménye, hogy idén még nagyobb önbizalommal álltak ki, a siker nem is maradt el, bár ha jól érzékeltem, ők se játszottak, legfeljebb egy órát, az viszont végig ott tartotta a közönség legnagyobb részét, ha valaki nem tudja az aznapi fellépőket, akár azt is elhitte volna, hogy ők a fő zenekar. Persze setlist-el nem rendelkezek, csak az emlékekre hagyatkozhatnék, ha tudnám a címeket. Munkásságuk beható ismerete nélkül feltételezni tudom, hogy az utóbbi anyagokból dolgoztak (értem ez alatt a Psalms of extinction-t valamint a Cinyc paradise-t), de ez se érdekelt különösebben, viszont engem is magával ragadott annyira a koncert, hogy csak beálltam a tömeg nyugodtabb részébe és élveztem műsorukat, olyannyira, hogy cigizni is csak akkor indultam ki, mikor már nagyon nem bírtam (ami nálam nagy szó, tehát a banda igen csak jót alkotott!). Szerencsére ez már az utolsó számnál volt, így nem sokról maradtam le, merthogy a kijelölt dohányzó épületen kívül volt, és ott épp lehetett hallani mi is megy bent. Ami a műsorba külön színt vitt, az Indica és a zenekarokhoz tartozó személyzet jókedve, miután számukra a turné utolsó állomása volt, így a hülyeség sem maradt el, ilyenkor eresztik el magukat igazán, az első három szám alatt esett meg az, hogy egyre többen közülük bejött a színpadra hülyülni, a Pain tagjaira idióta sapkát helyeztek, s igyekeztek őket minél inkább kibillenteni  a koncerthez tartozó egyensúlyukból, miközben külső szemmel annyit láthattunk, hogy ők is ugyanolyan emberek és szeretnek szórakozni, ahogy mi, ez így is van rendjén, nekik is jár a buli, ne csak bennünket szórakoztassanak, pedig ezen megmozdulásukkal is azt érték el, azon túl hogy szemmel láthatóan nekik is tetszett a dolog :)

S a végére jött az, mit annyira vártunk, pedig csak egy év telt el azóta, hogy itt jártak nálunk, igaz, akkor a Jégcsarnokban, de az már rég volt, így persze hogy ki voltunk éhezve Nightwish-ra. A Dark Passion Play turnéja után pihentek kicsit, s folytatták újra, némi átalakítással. Változott a színpadi díszlet, a show-elemek és a setlist is. Az eredmény pedig magáért beszél. Már a felvezetés a hangulatot és leginkább a várakozást erősítette, elsötétült színpad, majd némi kék fény és füst, halljuk az első pengetéseket, de az egész még halk, lágy és sejtelmes, enyhén erősödő tendenciával, majd kapunk annyi fényt, hogy a színpadi díszletként elhelyezett hatalmas horgony tövében észrevehető legyen az ott ücsörgő Emppu, tőle erednek a hangok. S szép lassan beoson Tuomas és  Marco, a zene bővül általuk, lassan indul, alig várjuk már, hogy rázendítsenek, mire megkapjuk, de akkor bőven. Hatalmas lángok csapnak fel előttük, s szólal meg teljes erőből az, amire legkevésbé számítottam volna: 7 Days to the wolves. Gyönyörű dal, egyik nagy kedvencem, azt viszont meg nem gondoltam volna, hogy lehet vele koncertet kezdeni enyhén búskomor-fájdalmas dallamvezetése miatt. Így viszont igen. Ami a technikát illeti, az pedig nagyon ott volt, pedig ezek még csak lángok, és még csak az elején vagyunk. Nagyon. Addigra hatottak a sörök eléggé, hogy nem emlékezzek pontosan, de azóta szerezve egy valószínűsíthető setlist-et, kezd rémleni, mi is jött ezek után. A műsor alapját természetesen a Dark Passion Play anyaga képezi, de a régi dalokat sem felejthetik el, arra is vágyna a közönség. Tavaly volt egy gyenge próbálkozás a Wishmaster-el, amiről szerencsére letettek, viszont megtalálták, mi az, amit Anette-het lehet igazítani, s ő mit tud jól előadni, így került fel a palettára a Dead to the world, a Romanticide, Nemo és a Dark Chest of Wonders többek között, ha jól megnézzük, főleg a ’Once’ dalai. A kivitelezés: hibátlan. Több irányból hallottam, rajongók részéről, kicsit aggódtak azon, vajon ha régi számokat játszanak, az hogyan fog szólni, biztos hogy jó lesz az? Az igaz, hogy Anette hangja magasabb fekvésű, de ez akkor már fel se tűnik, annyira együtt vannak, egy csapat, megoldották, ugyanolyan jól jött át, mint amit legutóbb tapasztalhattunk, még 2005-ben Tarja-val. S ha elég közel vagy, szemmel láthatóan észlelni azt is, együtt mozognak, mennyire élvezik ők is, Emppu-t átkarolva énekel Anette, s Tuomas sincs kiszorítva a társaságból, pedig ő a díszlethez tartozó hajóban kell álljon végig a bal szélen, vagy épp Marco megy Emppu mellé és még egymással is viccelődnek közben valamit, s hibátlanul játsszák a dalokat, melyek miatt annyira megszerethettük őket. Nem maradhatott ki persze az új felvételek közül az Amaranth, sem az Islander, valamint a maga 14 percével a The Poet and the Pendulum sem. Ami pedig közben emelte a színvonalat, az a látvány. Nem csak a zenekar tagjainak színpadi produkciója, a látványelemek. Kihasználva a teret és lehetőségeket, egyszerűen tökéletes. A három szélmalom-formát öltő lángcsóvák, hatalmas fényáradat, később irdatlan mennyiségű műhó, na meg a magasba szálló, messze repülő vörös szalagok….főleg ha ezt távolabbról szemléli az ember, szó szerint fantasztikus látvány, főleg ilyen zene kíséretében. Ezek után természetes, hogy csak úgy nem vonulhatnak le, kötelező visszatérni még egy kicsit. Legalább miattunk. Na meg azért is, mert ennyivel még nem fejezhették be, van még pár dal a tarsolyukban. S pont, hogy nem az új dalok, hanem a korábbiakból szemezgetve igazán hangzatos és eltalált számok, így a Ghost Love Score és a legvégére mi jobb lehetne, mint a Wish I had an Angel? Egyszerűen tökéletes összeállítás, az első percétől az utolsóig. Voltam korábbi koncerteken, még anno Pecsa-ban, majd múlt évben a jégcsarnokban is, ami a műsorukat és kiállásukat tekintve az eddig legjobb volt, de le a kalappal előttük, ahogy zenéjükkel, lemezeikkel bizonyítják, hogy nem csak életképesek, hanem még mindig képesek újat mutatni és még többet kihozni magukból, most is sikerült, a tavalyi produkciót is felülmúlták. Nem azzal távoztunk, hogy basszus, mennyit kellett ezért utazni, hanem hogy most a fejünket vernénk a falba, ha erről lemaradunk. Legalábbis akikkel ott voltam és beszéltem, így gondolják, én is. A többi rátok bízva, én maradok annyiban, hogy nagyon várom, mikor láthatom újra, az elmúlt egy, de talán másfél év legnagyobb koncertélménye volt ez. Pedig voltam pár nagy bulin, és nagyon jót is átéltem, de ez felülmúlt mindent. Mindenki eldöntheti, s legyen saját véleménye, hogy Tarja-val jobb volt-e, de tegyük hozzá, hogy nem ő a csapat vezéregyénisége, és nem is rajta múlott a siker. Jöhet ellenvélemény, bármi, aki viszont ott volt, láthatta, hallhatta, a Nightwish igenis ugyanúgy létezik, és tud ugyanolyat, sőt, a mostanit nézve még jobbat is alkotni, produkálni, mint korábban. Talán most lett igazán egy a csapat, egy összeillő és még szebb jövő előtt álló zenekar.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése