2011. október 27.

Húsvéti Metal Vihar, Avalon 2008.03.22.



 Épphogy csak tavasz van, de már gyakorlunk a nyári fesztivál-hangulatra, no meg arra, hogy bírjuk a strapát. Húsvéti Metal Vihar néven szerepelt az a hosszú és tartalmas rendezvény, melyre ellátogathattam, ismét nagy kedvenc helyemre, az Avalon Clubba. Délután háromkor kapunyitás, és az ígéreteknek megfelelően hajnalig tartó buli, 8 fellépővel, ebből 3 külföldi. Ráadásul ha azt vesszük, egészen baráti áron. S ismét köszönet a szervezésnek, fennakadás nélkül mentek a dolgok, nem kellett hosszú sorokat kivárni, készültségüknek köszönhetően még a pultnál sem (ahhoz képest, hogy csak a külső rész volt nyitva, a hátsó pub a fellépő zenekarok számára volt elzárva előlünk, ahogy ez ilyenkor szokás). Hogy mely bandák szerepeltetésével próbálták elcsalni a népet? Hazai részről jelen volt a Salvus, Rotor, az estére külön programmal készült Moby Dick , a Vida Rock Band, és az új lemezét promotáló Ad Astra, külföldről pedig a rendszeres visszatérő, új lemezével turnézó Brainstrom (D), a tavalyi Alhana-tábor után ismét ellátogató Sabaton (SWE), s első alkalommal nálunk járó Pagan’s Mind (N).


Délután 3, kapunyitás. Nem sokat csúsztam, nagyjából 15 percet, minden különösebb fennakadás nélkül már benn is voltam, ekkor csak szállingóztak az emberek, a pult mögött annál inkább nagyobb nyüzsgés, előrelátóan jól feltöltötték a készleteket, s az ital- valamint dohányellátmányon kívül nem kevés szendvicsek is készültek, mert egy ily hosszú napon nagy eséllyel megéhezik az ember (vagy teleeszi magát előre, mint ahogy én is tettem :P). de felkészültek minden eshetőségre, szeretem az ilyet, elvégre elég bélpoklos vagyok én is, hogy ne csak a sörözésen járjon az eszem, hanem egyek is ha szükséges. S egy jó kis húsos szendvics még mindig jobban esik, mint a ki tudja miből összerakott gyári zacskós chips.

Nem is kellett sokáig várjunk, maximum fél 4 lehetett, amikor már a Salvus rázendített. Napokban volt szerencsém hallani ’Minden kezdet’ című új, pontosabban első nagylemezüket, ami pont a buli miatt is vált érdekesebbé. Bevallom, első hallásra, voltak kételyeim, annyira nem fogott meg, de minderre volt kb. 10 percem, ami nem feltétlen elégséges megítélni egy lemezt. A fellépésük viszont eloszlatta a negatív hozzáállásom, olyannyira, hogy szívesen megnézem máskor is. Dübörögtek egy jót a színpadon, a produkció egész jól összeállt, bár nehéz volt megmozgatni a még szinte ébredező közönséget, tapsot azért kiérdemelték. Az önmagát „gulyásthrash vs. paprikametal” kategóriába soroló bandát sokkal inkább trash-heavy-power irányába tolnám el megítélés terén, persze ez semmit nem jelent a fellépés megítélésében. Egyszerűen tetszett. Külön meglepetés pedig egy feldolgozás formájában érkezett, „Ákos: Ilyenek voltunk” című, mai napig sikeres dalát írták át saját szájízükre. Gratulálok. Jó volt, eltalálták a dolgot, de erre már nem mentem előre, inkább próbáltam egy kávé mellett picit összekapni magam az előző éjjel okozta kómából.

Következett a szükséges hatásszünet, némi átszerelés, s érkezett az acélvárosból, mondhatni a metálvárosból a Rotor nevű metálbanda. Korábban nem volt szerencsém még hozzájuk, így érdeklődve figyeltem mit nyújtanak. Első benyomásom alapján a ’80-as évek metálhangulatát idézte, amit kifejezetten szeretek. Mert ha az én szemszögemből nézzük, részben abban nőttem fel. Leginkább a P.Mobil, Ossian és Lord dolgai jutottak eszembe. Zeneileg, egy részről pedig a szövegvilágot tekintve. Kiálltak, metálzenét toltak, azt a tipikusan magyar vonalat, amit az ember vagy szeret, vagy utál (előbbihez sorolnám magam). A gitáros metálriffeket pengetett a metálgitáron, az énekes metálszöveget énekelt a metálmikrofonba, épp nem metál, hanem gondolom faütővel dobolt a metáldobos, s a basszer is metálos. Ez nem kétség. Alapjában véve tetszettek a dalok, mint pl. az „Acélba zárva”, de azért kicsit mosolyra fakadtam mikor a „Metál az isten” került sorra. Tisztességesen kihasználva idejüket szórakoztatták a közönséget, s miután úgy gondoltam sikerült elég normális képet készítenem, elvonultam a pult túlsó végéhez, majd az épp szünetet tartó személyzet társaságában pihenni kicsit. Itta mindenki a maga metálitalát, szívtuk a metálmentes metálcigit, s őriztük együtt a metállángost. Akarom mondani metállángot. Mert metál az isten, ezt tartsuk szem előtt!

Ismét szünet, lássuk, mi következik, már várjuk, nem volt teljes program nálam, így csak figyeltem az épp színpadra lépő bandát, s azt vettem észre, kifejezetten tetszik a közönségnek, ahogy nekem is. Amit a színpadon leműveltek, azt nem lehetett nyugton kibírni, egyértelmű, hogy aki bulizni jött, az a színpad előtt csápolt, a fellépő srácok tudták hogyan kell fokozni a hangulatot. Először jártak nálunk, soha korábban. Pagan’s Mind. Két korábbi lemezüket volt szerencsém hallani, pontosabban megvan, és mai napig hallgatom, szégyenszemre bevallom, ahogy itt kiálltak, rájuk nem ismertem, eleve nagyon másképp szólt. Fergetegesen. Ezt nem lehetett otthagyni, azt sem lehet mondani, hogy hosszú volt, sőt, a közönség igyekezett visszatapsolni őket. Igaz, az elején akadtak technikai problémák, zúgás-búgás, de sikerült rendbe tenni, hogy utána a zenét és a show élvezhessük kevésbé szenvedve halláskárosodást. Habár power-metal lenne elsősorban, olyannyira pörgős, húzós dalokkal készültek, s egyben dallamos, énekközpontú témákkal, kiemelve a dob és a basszgitár hangzását is (amit például legtöbb bandánál hiányolok utóbbi időben), hülyén kifejezve azt mondhatnám, tipikus északi, a vérükben a zene, nagyon ráéreznek, miként kell dalokat írni, mi az, amivel a közönséget meg lehet fogni. Valamint a kiállás. Ilyen mozgalmas és hangulatkeltő műsort ritkán látni, s miután először szerepeltek itt, egyértelmű volt, hogy meg kell fogni a közönséget. Ez sikerült is minden kétséget kizárva. Figyelve a reakciókat nem én vagyok az egyedüli, aki újra látni szeretné őket.

Következőre már nyugodtan mondhatom, hogy hazai közönség előtt annyira nem ismeretlen banda, sőt a színpadra lépésüknél felhangzó ujjongásból és tapsból nyilvánvalóan érezhető közönség-kedvenc bandáról beszélünk, a Sabaton érkezett. Ekkorra már megtelt a terem, épp lehetett mozogni, de csak épp. Jómagam se fértem túlzottan a színpad közelébe, annyira sokan vonultak előre, na meg az elején nem akartam messze menni a backstage-bejárattól, várva soromat a Pagan’s Mind interjúra. Úgyhogy láttam a koncert elejét, nagyjából 4-5 számot, majd a második felét is, szerencsére elég sokat játszottak, valamint a jelenlévők őket sem hagyták csak úgy lelépni. A zenekar külön produkcióval készült az estére, hamarosan megjelenő új lemezük, a „The Art Of Wardalait hallhattuk itt először. Azt felsorolni nem tudnám, melyek voltak ezek, mindössze két címet sikerült megjegyeznem, egyikük a „Taking you higher”, másik pedig a „Hellraider”. Legalábbis ezek konferálását is sikerült elcsípnem. Utóbbi nóta pedig olyan ütősre sikeredett, mint pl. némelyik nagy Maiden-sláger. Amit pedig odafönt leműveltek, azt úgy hívják: műsor. Ahogy azt kell, mindent a közönségért. Amennyire tolták a jobbnál jobb dalokat, olyannyira a szórakoztatást is szem előtt tartották, nem volt könnyű otthagyni őket. Még ha csak pár percre is jutottam hátra (aminek azért örülhetek), igyekeztem is vissza, nehogy sokat maradjak le. Ha valaki igazán tempós, dallamos zenére vágyik, csak ajánlani merem, power-heavy alapokon nyugvó, egyszerre dallamos és pörgős számaik kifejezetten bulira való alkotások. S mint a koncert tán volt szerencsénk hozzá, az énekes például meglehetősen sokáig kint tartózkodott, s nem ellenkezett, ha dedikáltatni, fotózni szerettek volna vele, vagy csak egyszerűen pár szót váltani.

S a felfokozott hangulathoz igazodva mehetett tovább a program, dübörögjön továbbra is a metal, a várva-várt Brainstorm is színre lépett, úgyszint lemezbemutató-jellegű programmal készülve, hiszen nemrég jelent meg albumuk, „Downburnst” címmel, melyről a „Fire walk with me” már a kislemezlisták csúcsára is jutott. Amiért külön hálásak is, le is játszották. Sok más közönségkedvenc dallal együtt, nem is figyeltem mennyit játszanak, de kifejezetten sokat, amennyi csak belefért. A visszatapsolást pedig még hozzá sem számoltam. Már évente visszatérő banda, észrevehetően közkedveltek nálunk (a hangulathoz hozzátenném, még a hammer-pultnál a lemezt és pólót áruló lányok is az asztal tetején ugráltak vidáman), s legalább ennyire hálásak ők is, igyekeztek is kedvünkre tenni most is. A műsorral teljesen elégedett lehetek, habár ez volt az első alkalom számomra, hogy élőben láthassam a bandát, az új lemezt is mindössze két napja hallgattam meg, csak egyre jobb véleménnyel tudok nyilatkozni róluk. A koncert legalább annyira ütött, mint az új album. Miután a turné záróestje volt ez számukra, így talán még inkább kitettek magukért, s örüljünk, hogy ebben mi részesedtünk, egyfajta megtiszteltetés. Attól nem kell tartani, hogy többet nem jönnek, ebben biztosak lehetünk.

Kissé húzós este volt ez, kialvatlanul 5 banda, egyre hosszabb és egyre húzósabb színpadi produkcióval önmagában is eléggé ki tudja szívni az energiát, ehhez képest még közel sem vagyunk a  végéhez, hiszen a Moby Dick még a III. világháború előtt - DVD felvételre készül az Ugass kutya lemez deluxe újrakiadásához., s erre az estére az első három klasszikus lemez dalaival, s mindez megspékelve a teljes „Kegyetlen évek” albummal érkeztek. Meg is kaptuk rendesen, eleinte nagyon élveztem, érezhető volt, mennyire elemében van még a banda, mind a mai napig, egyszerűen szóhoz nem jutok, mit tudnak még mindig produkálni, s ahogy vártam, a terem sem üresedett még, elég sokan maradtak, hisz egy igazi magyar metállegendáról nem lehet csak úgy lelépni. Pláne, hogy a régi nagy slágereket játszották, mindazt, amiben a régi metálosok nevelkedhettek. Nem csak a korosztályom, de még apáink is. És mindez a mai napig életképes és jó. Inkább nem sorolnám (hosszú lista lehetne), kiknek kellene példát venni tőlük, ha már zenélni próbálnak, vagy legalább valamit alkotni. De most ezt tényleg kihagyom, úgyis zsibbad az agyam. :)

Ekkor viszont kezdett felerősödni rajtam a fáradtság ereje, aktív kattintgatás után némi jegyzet, hogy a beszámolóhoz legyen pár info vagy alapötlet, de sokáig nem bírtam, így a koncert vége felé szépen elköszöntem, ennyi volt, sajnos így lemaradtam a Lord-alapító Vida Ferenc zenekaráról, bármennyire is vártam rájuk. Valamint az Ad Astra közeülmúltban megjelent „Crust of ego” című lemezének bemutatója lett volna az utolsó koncert az est folyamán, akikhez korábban volt szerencsém, s örömmel vettem tudomásul szereplésük tényét, remélhetőleg legközelebb. Minden esetre fergeteges este volt, az elmúlt hónapok tendenciáját nézve egyre jobb bulik vannak a klubban, s maradjon is ez így, bebizonyosodott már, szükség van erre a helyre is, ahova azért megyünk, hogy jól szórakozzunk. S sikerül is. Köszönet nekik, valamint a Hammerworldnek is az est megrendezéséért, csak hozzanak össze még sok ilyet! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése